فعالیت برخط اصناف؛ بهترین راهکار ایام کرونایی| ضرورت حمایت حاکمیت
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی، فعالیت اصناف در فضای اینترنتی را بهترین گزینه برای ادامه فعالیت این واحدها در شرایط فعلی دانست و بر لزوم ایجاد امنیت در این فضا برای حفظ حقوق کاربران تاکید کرد.
خبرگزاری میزان -
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با تاکید بر اینکه برداشت کامل محدودیتهای کرونایی و برگشت به روال پیشین همه زحمات به هدر میرود، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که ارائه خدمات و فروش کالا در کسب وکارها به خصوص در جاهایی که تجمع میشود به صورت بیرونبر و و تحویل درب منزل انجام گیرد.
وی ادامه داد: قطعاً اصناف نمیتوانند تا پایان کرونا تعطیل باشد و از طرفی محدودیتهایی که تعیین شده است نتایج خوبی را در کاهش آمار ابتلا و نیز نرخ مرگ و میر مبتلایان داشته است؛ بنابراین بهترین راه حل برای شرایط فعلی این است که محدودیتها را به صورت خفیفتر ادامه دهیم و در کنار کاهش فعالیت فیزیکی اصناف، فرصت فعالیت آنها را به صورت آنلاین فراهم کنیم.
الفتنسب در ادامه با بیان اینکه شیوع کرونا در میزان استفاده از این فضا برای فعالیتهای اقتصادی تاثیر زیادی داشته است افزود: گرچه زیرساختها در حال حاضر برای این کار کامل نیست، اما در شرایط فعلی که استقبال از فضای اینترنتی برای ارائه و خرید خدمت و کالا افزایش پیدا کرده است به زودی استفاده از این بستر به صورت یک فرهنگ در جامعه شکل میگیرد و باعث میشود تا زیرساختهای لازم برای این نوع تجارت سریعتر تکمیل شود.
طبق گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی این پلتفرمهای شناخته شده ظرفیت مشخصی دارند و بعد از مدتی با افزایش کاربر، سرعت سرویس دهیشان کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین لازم است از تمامی کسب و کارها حمایت شود تا بار و ترافیک استفاده کاربران در بین این پلتفرمها تقسیم شود؛ که برای اینکار به کمک و حمایت بخش دولتی نیاز است.
الفتنسب در ادامه به اهمیت ایجاد امنیت در این فضا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیشتر حجم فعالیت فروشندگان روی اینستاگرام است چرا که مردم از این شبکه اجتماعی را بیشتر استفاده میکنند. البته باید مراقب این فضا باشیم تا حقوقی از فروشنده و خریدار در این فضا ضایع نشود.
وی با بیان اینکه باید با تقویت بسترهای داخلی مردم را به سوی استفاده از پلتفرمهای داخلی سوق دهیم بیان کرد: ایجاد محدودیت و فیلتر کردن شبکههای اجتماعی خارجی تنها پاک کردن صورت مسئله است.
به گفته الفت نسب، در حال حاضر ۲ هزار کسب و کار آنلاین در کشور مجوز فعالیت دارد که برخی فروشگاههای ارائه دهنده کالا، برخی ارائه دهنده سرویس و تعدادی مارکت سرویس یا پاساژ اینترنتی هستند که کسب و کارها محصولاتشان را برای فروش در آنجا قرار میدهند.
با توجه به صحبتهای کارشناسان و همینطور آنچه که تبلیغات کسبوکارها در خصوص ارائه کالاو خدمات بهصورت آنلاین (برخط) نشان میدهد، استفاده از این فضا هم تویط خریداران و هم فروشندگان رشد چشمگیری داشته است. جدای از اینکه باید به امنیت این فضا توجه کافی شود، نیاز است تا با فرهنگسازی مناسب، از این فضا به عنوان ابزار و مسیر جدید توزیع و عرضه کالا در جامعه بهره بهینه را ببریم تا در کنار ادامه فعالیت اصناف در جامعه، از شیوع کرونا و حضور فیزیکی در جامعه پیشگیری کنیم.
- با افزایش آمار ابتلا به بیماری کرونا و نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری، ستاد مقابله با کرونا تصمیم به اجرای محدودیتهای جدیدی در کشور گرفت، محدودیتهایی که مدت اجرای آن در مرحله اول، ۲ هفته تعیین شد. و یکی از مهمترین بخشهای این محدودیتها تعطیلی اصناف گروه ۲، سه و چهار و نیز تعیین ساعت فعالیت برای سایر اصناف بود.
با گذشت بیش از ۱۱ روز از اِعمال این محدودیتها، طبق گزارشات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، دستورالعملهای فوق تاثیرات مثبتی در آمار ابتلا و همینطور مرگ و میر ناشی از این بیماری را داشته است. اما طرف دیگر این مسئله، فعالیت اصناف و جریان کسب و کارهاست.
بدون شک نمیتوان تا پایان این بیماری، اصناف را تعطیل و از فعالیت آنها جلوگیری کرد؛ چنین به نظر میرسد در شزایط فعلی بهترین و کارآمدترین راهحل تغییر بستر کسب و کارها به فضای اینترنتی است.
رضا الفتنسب در گفتوگو با میزان با بیان این که برای به ثمر نشستن محدودیتهای اعلام شده کرونایی باید فضا برای کسب و کار اینترنتی باز شود، گفت: با ایجاد فضای لازم برای کسبوکارهای اینترنتی، واحدهایی مختلف صنفی میتوانند خدمات و کالا به صورت آنلاین (برخط) به مشتریان ارائه دهند؛ که برای این کار نیاز به حمایت و کمک دولت و حاکمیت است که میتواند در قالب دادن امتیازات به کسب و کارهایی که از این فضا استفاده میکنند از این کسب و کارها صورت پذیرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با تاکید بر اینکه برداشت کامل محدودیتهای کرونایی و برگشت به روال پیشین همه زحمات به هدر میرود، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که ارائه خدمات و فروش کالا در کسب وکارها به خصوص در جاهایی که تجمع میشود به صورت بیرونبر و و تحویل درب منزل انجام گیرد.
وی ادامه داد: قطعاً اصناف نمیتوانند تا پایان کرونا تعطیل باشد و از طرفی محدودیتهایی که تعیین شده است نتایج خوبی را در کاهش آمار ابتلا و نیز نرخ مرگ و میر مبتلایان داشته است؛ بنابراین بهترین راه حل برای شرایط فعلی این است که محدودیتها را به صورت خفیفتر ادامه دهیم و در کنار کاهش فعالیت فیزیکی اصناف، فرصت فعالیت آنها را به صورت آنلاین فراهم کنیم.
الفتنسب در ادامه با بیان اینکه شیوع کرونا در میزان استفاده از این فضا برای فعالیتهای اقتصادی تاثیر زیادی داشته است افزود: گرچه زیرساختها در حال حاضر برای این کار کامل نیست، اما در شرایط فعلی که استقبال از فضای اینترنتی برای ارائه و خرید خدمت و کالا افزایش پیدا کرده است به زودی استفاده از این بستر به صورت یک فرهنگ در جامعه شکل میگیرد و باعث میشود تا زیرساختهای لازم برای این نوع تجارت سریعتر تکمیل شود.
وی در خصوص بحث امنیت در فضای اینترنت و جلوگیری از آسیبها و کلاهبرداریهای احتمالی گفت: ما در حال حاضر در پلتفرمهای داخلی متعددی داریم که قابلیت استفاده برای این منظور را دارند؛ البته بسیاری از آنها ناشناس هستند و تنها چند پلتفرم خاص برای کسب و کار اینترنتی در جامعه شناخته شده هستند.
طبق گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی این پلتفرمهای شناخته شده ظرفیت مشخصی دارند و بعد از مدتی با افزایش کاربر، سرعت سرویس دهیشان کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین لازم است از تمامی کسب و کارها حمایت شود تا بار و ترافیک استفاده کاربران در بین این پلتفرمها تقسیم شود؛ که برای اینکار به کمک و حمایت بخش دولتی نیاز است.
الفتنسب در ادامه به اهمیت ایجاد امنیت در این فضا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیشتر حجم فعالیت فروشندگان روی اینستاگرام است چرا که مردم از این شبکه اجتماعی را بیشتر استفاده میکنند. البته باید مراقب این فضا باشیم تا حقوقی از فروشنده و خریدار در این فضا ضایع نشود.
وی با بیان اینکه باید با تقویت بسترهای داخلی مردم را به سوی استفاده از پلتفرمهای داخلی سوق دهیم بیان کرد: ایجاد محدودیت و فیلتر کردن شبکههای اجتماعی خارجی تنها پاک کردن صورت مسئله است.
به گفته الفت نسب، در حال حاضر ۲ هزار کسب و کار آنلاین در کشور مجوز فعالیت دارد که برخی فروشگاههای ارائه دهنده کالا، برخی ارائه دهنده سرویس و تعدادی مارکت سرویس یا پاساژ اینترنتی هستند که کسب و کارها محصولاتشان را برای فروش در آنجا قرار میدهند.
با توجه به صحبتهای کارشناسان و همینطور آنچه که تبلیغات کسبوکارها در خصوص ارائه کالاو خدمات بهصورت آنلاین (برخط) نشان میدهد، استفاده از این فضا هم تویط خریداران و هم فروشندگان رشد چشمگیری داشته است. جدای از اینکه باید به امنیت این فضا توجه کافی شود، نیاز است تا با فرهنگسازی مناسب، از این فضا به عنوان ابزار و مسیر جدید توزیع و عرضه کالا در جامعه بهره بهینه را ببریم تا در کنار ادامه فعالیت اصناف در جامعه، از شیوع کرونا و حضور فیزیکی در جامعه پیشگیری کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *